vuosikertomus-2020.jpg

Vuosikertomus 2020

Digitaalisuutta, joka toimii ja tuntuu dataohjautuvassa maailmassa.

Me Digialla autamme asiakkaitamme menestymään verkottuvassa ja dataintensiivisessä maailmassa. Toimintamme perustuu korkeaan ammattitaitoon, luotettaviin ratkaisuihin sekä pitkiin asiakassuhteisiin. Tunnemme digitalisaation kaikki kerrokset liiketoimintajärjestelmistä integraatioihin, data-analytiikkaan ja digitaalisiin palveluihin. Toteutamme asiakkaillemme laajoja digitaalisia kokonaisuuksia kaikki kerrokset huomioiden.

Vuosi 2020 lukuina

139,0 milj. eur.
(131,8)

Liikevoitto

14,1 milj. eur.
(9,6)

Osakekohtainen tulos
0,40 euroa
(0,27)

(1266)

toimitusjohtaja-timo-levoranta.png

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Erinomainen vuosi poikkeusoloista huolimatta

Toimintaympäristön yllättävästä muutoksesta huolimatta onnistuimm

e turvaamaan asiakkaidemme palvelujen jatkuvuuden, henkilöstömme työllisyyden sekä uudistamaan strategiaamme. Liikevaihtomme kasvoi 5,5 % ja EBITA-liikevoittomme parani 45,4 %.

Vuosi 2020 oli monessa mielessä poikkeuksellinen. Koronavirus muutti toimintaympäristömme alkuvuonna, ja digialaisten vuosi on kulunut lähes täysin etätöissä. Organisaatiomme osoitti voimansa näissä poikkeusoloissa,
ja olemme säilyttäneet toimintakykymme ja myös kehittäneet toimintaamme menneenä vuonna. Epävarmasta markkinatilanteesta huolimatta liikevaihtomme kasvoi ja kannattavuutemme parani. Tämä antaa meille  hyvän pohjan tulevaisuuden kasvulle.

Lue toimitusjohtajan katsaus

Vuoden 2020 tärkeimmät tapahtumat

Digia Hub – 1 800 ammattilaisen verkosto

Kesäkuussa 2020 lanseerasimme Digia Hub -verkoston, joka tarjoaa
freelancereille pääsyn Digian monipuolisiin hankkeisiin lukuisilla eri
toimialoilla. Lokakuussa verkosto laajeni, kun Digia osti NSD Consulting
Oy:n. Nyt Digia Hub tarjoaa yli 1 800 ammattilaisen verkoston, jonka kautta yritykset voivat hankkia kovan luokan ammattilaisia suoraan omiin ohjelmistokehityshankkeisiinsa.

Next Level -strategia

Julkaisimme 7.2.2020 Next Level -strategian, joka on Digian kasvumatkan
seuraava askel. Strategiamme ytimessä on kattava tarjoamamme ja datasta
saatavat liiketoimintahyödyt. Jatkamme toimintamme uudistamista ja vahvistamme valittuja painopisteitä.

Climber osaksi Digiaa – lisävoimaa dataohjautuvien palvelujen tarjontaan

Digia Oyj ja ruotsalainen Climber International AB allekirjoittivat 15.12. sopimuksen, jolla Digia ostaa Climberin koko osakekannan. Kaupan
toteuttamispäivä oli 7.1.2021. Kaupan jälkeen Digialla työskentelee yli 300 dataintegraation ja liiketoiminta-analytiikan ammattilaista.

Kohti monimuotoisempaa työelämää

Monimuotoisuus on osa Digian vastuullisuutta ja haluamme kehittää Digiasta entistä inklusiivisemman työpaikan. Vuonna 2020 liityimme osaksi
Inklusiiv-yhteisöä ja järjestimme monimuotoisuuskoulutuksia
henkilöstölle. Toimimme myös aktiivisesti Women in Tech -verkostossa.

Toimiva yhteisö – myös etänä

Koronaepidemian vuoksi suurin osa asiantuntijoistamme siirtyi viruksen leviämisen ehkäisemiseksi etätöihin maaliskuussa. Digian asiantuntijat
jatkoivat työskentelyään normaaliin tapaan etäyhteyksien kautta ja olemme pystyneet takaamaan asiakkaidemme palveluiden häiriöttömän
toiminnan myös poikkeusoloissa.

Vastuullisena toimijana osana yhteiskuntaa

Vuoden aikana annoimme oman panoksemme yhteiskunnan hyväksi. Annoimme 100 000 euron arvoisen työpanoksen Digiarvoa 2019 -kilpailun voittaneen Suomen Punaisen Ristin datalähtöiseen kehityshankkeeseen,
joka valmistui kevään 2020 aikana. Vuoden 2020 aikana Hätäkeskuslaitoksen ja Digian kehittämä 112 Suomi -sovellus uudistui. Uutena ominaisuutena sovellukseen tuli muun muassa viranomaistiedotteiden välittäminen, jolle on käyttöä erityisesti
poikkeusoloissa.

NEXT LEVEL

Strategia 2020–2022

Julkistimme 7.2.2020 Next Level -strategian, joka on Digian kasvumatkan seuraava askel. Jatkamme toimintamme uudistamista ja vahvistamme valittuja painopistealueita. Strategiassa painotamme erityisesti datan hyödyntämistä asiakkaidemme palveluissa ja liiketoimintaprosesseissa.

Lue lisää strategiasta 2020-2022    Lue, miten strategiaa on toteutettu

next-level-strategia-FI.jpg

Ammattitaitoinen ja asiakkaidemme tavoitteisiin sitoutunut henkilöstö on koko toimintamme perusta. Haluamme olla jatkuvasti oppiva huippuammattilaisten joukko, jossa vankka osaaminen ja toiminnan joustavuus kohtaavat.

Kulttuuri on arjen toiminnanohjausjärjestelmä, joka ohjaa valintojamme. Digian kulttuuriperiaatteita ovat oppiminen, jakaminen, rohkeus ja ammattiylpeys. Vuoden 2020 aikana jatkoimme työtä kulttuuriperiaatteidemme viemiseksi arkeen. Jatkamme edelleen yrityskulttuurin ja digialaisille mahdollisimman toimivan ja hyvän työpaikan kehittämistä jatkuvan parantamisen hengessä.

henkilosto-2020.PNGhenkilosto-paikkakunnittain-2020.PNG

VASTUULLISUUS

Kestävää digitaalisuutta, joka toimii ja tuntuu

Vuoden 2020 aikana jatkoimme yritysvastuumme kehittämistä. Digian vastuullisuus pohjautuu omiin eettisiin toimintatapoihimme, YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen ja kestävän kehityksen tavoitteisiin sekä Kansainvälisen työjärjestön (ILO) standardeihin. Muuttuvassa toimintaympäristössä vastuullisuus perustuu kuitenkin ennen kaikkea oman toimintamme jatkuvaan seuraamiseen ja parantamiseen.

Vastuullisuuden painopistealueet

Kestävää digiarvoa asiakkaillemme ja toimivaa yhteiskuntaa rakentaen

Kestävää digiosaamista työntekijöillemme ja koko Suomelle

Kestävää digiarkea omassa työssämme ja ympäristöä kunnioittaen